Her· eik· en (werkwoord) afgeleide van herijken.
Een analogie waarin de karakteristieken van een boom worden gebruikt om aan de slag te gaan met de herdefinitie van een school, van fundament tot uitvoering.
Binnen het onderwijs is men vaak geneigd om zo snel mogelijk met de uitvoering aan de slag te gaan. Maar wanneer we die uitvoering echt goed willen positioneren moeten we ook zorgen voor een stevig fundament. In het boek “Hereik de school” doorloopt Frank van den Ende vijf fases die nodig zijn om een stevige onderwijsboom neer te zetten. Van de wortels waarin de positie van de school in de maatschappij wordt geduid, langs de stam waarin wordt vastgesteld wat een docententeam als leren beschouwt, via de takken waarin de organisatie van het onderwijs wordt besproken naar de bladeren waarin de uitvoering van het onderwijs plaatsvindt. Tot slot wordt er gekeken naar de voedingsbodem die ervoor moet zorgen dat de onderwijsboom gezond en sterk kan groeien.
> Bestel ‘Hereik de school’ via de webshop op deze site
> Bestel ‘Hereik de school’ via Bol.com
Ondersteunend aan het boek is een podcastserie verschenen waarin ik verschillende mensen spreek die mij hebben geïnspireerd dit boek te schrijven. Met hen ga ik het gesprek aan over onderwerpen die ook in het boek aan de orde komen.
> Beluister de podcast op Spotify
> Beluister de podcast op Apple Podcasts
> Beluister de podcast op Podimo